Bijna 1 op 2 van wie ontevreden is over zijn badkamer heeft geen renovatiebudget 

Volgens een onderzoek van iVOX voor hansgrohe

Wie vandaag zijn woning wil renoveren, denkt best na over de doelstellingen op lange termijn. De woning nu al klaarstomen voor de toekomst biedt budgettaire voordelen en verhoogt het wooncomfort. Toch lijkt het niet zo eenvoudig. Een recent onderzoek bij 1.000 Belgische huiseigenaren, uitgevoerd door iVOX1 in opdracht van Hansgrohe, biedt opmerkelijke inzichten in de ideale badkamer van de Belg. Is de Belg tevreden over zijn badkamer? Heeft deze nood aan een renovatie? Is de Belg bewust bezig met zijn waterverbruik? En denkt hij na over een groene toekomst?  

Uit de enquête blijkt dat de doorsnee badkamer van de Belgische huiseigenaar maximaal 10 m² groot is, gedeeld wordt met minstens twee personen en een douche bevat. Verder zijn er drie opvallende aandachtspunten. Zo heeft de helft van de Belgische huiseigenaren die niet tevreden is over zijn badkamer geen budget om deze te renoveren, primeert comfort boven duurzaamheid, kwaliteit en design, en heerst er een bereidheid om over te stappen naar duurzame producten als de prijs vergelijkbaar is. ​ 

Renovatie op de radar  

Bij het bevragen naar een eventuele badkamerrenovatie is er een opvallende bevinding: ondanks hoge tevredenheid van zijn/haar badkamer (83%), overweegt toch drie op tien Belgische huiseigenaren een renovatie. Hierbij zijn financiële overwegingen en prioriteitsstelling vaak vertragende factoren. ​ 

Wie niet tevreden is met zijn badkamer en wil renoveren maar nog geen concrete plannen heeft hiervoor, geeft als hoofdreden dat er momenteel geen budget voor is (46%), gevolgd door dat het geen prioriteit is (30%). Toch is er een bereidwilligheid om binnen de 5 jaar de renovatie te kunnen realiseren. Bij wie de plannen nog niet concreet zijn geeft de helft aan dat ze hier over 1 tot 2 jaar aan willen beginnen. De meerderheid van de Belgen met concrete renovatieplannen voor hun badkamer (62%) laat dit doen door een professionele installateur. ​ ​ 

"Twee factoren die verklaren dat er geen budget is voor een badkamerrenovatie, was enerzijds de energiecrisis die focuste op het aanpakken van het verwarmingssysteem, en anderzijds de stijgende kostprijzen van de bouwmaterialen. Die stijging is zich nu aan het stabiliseren waardoor er mogelijkheden komen om ook die verouderde badkamer onder handen te nemen”, verduidelijkt Indra Nijs, Managing Director bij Hansgrohe België.  

Comfort boven duurzaamheid en design 

Volgens het onderzoek vindt 76% van de ondervraagden comfort de belangrijkste factor in de badkamer, waarbij duurzaamheid (38%) en design (22%) op de achtergrond raken. Ook kwaliteit (62%) blijkt wat minder belangrijk, als het maar comfortabel blijft. De top 3 van prioriteiten wordt afgesloten met onderhoud (53%). ​ ​ 

De nood aan comfort uit zich in concrete voorkeuren qua badkamerproducten en –meubels. Zo schuiven er enkele duidelijke winnaars naar voor. De douche wint van het bad, een hangend badkamermeubel wint van een staand badkamermeubel, en een kraan aan de lavabo wint van een kraan uit de muur. Over één zaak is de strijd nog niet gestreden: toilet in de badkamer of niet, met een nipte meerderheid wint de badkamer zonder toilet. 

"De resultaten tonen duidelijk dat, hoewel duurzaamheid een groeiend aandachtspunt is, Belgische huiseigenaren nog steeds de voorkeur geven aan comfort en functionaliteit in hun badkamer. Dit vertaalt zich in de badkamerindeling, de keuze van het type kraan, douche of bad, de keuze van de douchestraal, etc. Kortom, een plek waar ze met plezier willen vertoeven. Dankzij de lancering van onze verschillende badkamerconcepten waarbij elk product naadloos bij elkaar past, geven we de eindklant verschillende oplossingen om zijn droombadkamer te verwezenlijken", aldus Indra Nijs. 

Prijs en comfort versus planeet  

Als comfort voor de Belg primeert, hoe sterk is men dan bezig met duurzaamheid en waterverbruik? Uit de enquête blijkt dat driekwart van de Belgische huiseigenaars aangeven dat ze hun waterverbruik proberen te minimaliseren. Er heerst een grote bereidheid (85%) om over te stappen naar duurzame producten, maar meestal op voorwaarde dat de prijs vergelijkbaar is (63%). ​ ​ 

Belgen die niet bereid zijn om over te stappen op duurzame producten geven aan dat dit voornamelijk is doordat ze tevreden zijn over hun huidige badkamerproducten (47%) of omdat ze hier geen interesse in hebben (39%). Een tiende (11%) geeft aan dat ze denken hierdoor in te boeten aan comfort. ​ 

"De resultaten tonen aan dat er nog werk aan de winkel is om de eindklant te informeren en bewust te maken over duurzame, betaalbare en waterbesparende producten waarbij ze niet hoeven in te boeten aan comfort, kwaliteit of design. Bij Hansgrohe doen we hier al decennialang onderzoek naar. Het resultaat zijn ecologische, stijlvolle badkamerproducten die de Belgen het doucheplezier garanderen dat ze verdienen terwijl ze ook kosten en water besparen.”, besluit Indra Nijs.  

Hansgrohe Infographic.pdf

PDF - 1.1 Mb

Online onderzoek uitgevoerd door onderzoeksbureau iVOX in opdracht van hansgrohe tussen 11 en 19 maart 2024 bij 1000 Belgische huiseigenaren representatief op taal, geslacht, leeftijd en diploma. De maximale foutenmarge bij 1000 Belgische huiseigenaren bedraagt 3,02%. ​

Belangrijk: wanneer er in het persbericht gesproken wordt over ‘respondenten’ of ‘Belgen’ worden hiermee altijd ‘Belgische huiseigenaren’ bedoeld. 


Dorien Debbaut

Dorien Debbaut

Press Officer, Two cents

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Hansgrohe

hansgrohe staat voor holistische badkamerbelevingen die water- en energiebesparende technologieën, intelligente functies en duurzame kwaliteit combineren. Met tijdloze en innovatieve premiumproducten ondersteunt het merk een duurzame levensstijl en verandert het dagelijkse waterroutines in buitengewone ervaringen. Gedreven door een unieke pioniersgeest creëert hansgrohe samen met zijn jarenlange partner PHOENIX leefomgevingen en productoplossingen voor badkamers en keukens die het dagelijks leven verrijken met meer design, comfort en plezier. Binnen de internationaal actieve Hansgrohe Groep produceert, verkoopt en distribueert het premiummerk hansgrohe onder het merk hansgrohe wereldwijd douches, douchesystemen, badkamer- en keukenmengkranen, badkameraccessoires, meubels, sanitairkeramiek en keukenwastafels. hansgrohe. Life is Waterful

Neem contact op met

www.hansgrohe.be