Hansgrohe maakt alle internationale sites klimaatneutraal tegen eind 2022

Banner (9).png

World Earth Day op 22 april is een dag waarop zowel consumenten als bedrijven samen stilstaan bij de impact die ons consumptiegedrag op de aarde heeft. Ook de Hansgrohe Groep grijpt dit moment aan om de balans op te maken van haar duurzaamheidsstrategie. De kranen- en douchefabrikant met hoofdkantoor in Duitsland bereikte in 2021 al enkele mijlpalen: alle Duitse vestigingen zijn klimaatneutraal in termen van directe emissies en verbruikte energie. Begin dit jaar schakelden ook de internationale vestigingen over op groene stroom. Dit samen is goed voor een jaarlijkse besparing van meer dan 26.000 ton CO2. Daarnaast hebben alle internationale productievestigingen ook hun eigen duurzaamheidsdoelstellingen voor water, afval en energie vastgesteld. Maar hansgrohe gaat nog een stap verder: tegen einde dit jaar moeten alle internationale sites, waaronder ook die in Anderlecht, overgeschakeld zijn op groene stroom en klimaatneutraal zijn op vlak van directe emissies en verbruikte energie. 

The Green Company Agreement 

In alle internationale vestigingen is een Operational Sustainability Board geïmplementeerd om het duurzaamheidspotentieel te identificeren en die te bewaken. De emissies van alle vestigingen worden ook gemeten en transparant gemaakt voor de hele Hansgrohe Groep. Bovendien verwacht Hansgrohe dat alle A-toeleveranciers in de toekomst een Green Company Agreement ondertekenen, een verplichting om aan de eisen van milieumanagement te voldoen.

"De Green Company Agreement bevat minimumeisen inzake milieubeheer en klimaatbescherming waaraan leveranciers moeten voldoen. Dit houdt onder andere volgende zaken in: een efficiënt gebruik van hulpbronnen, minimalisering van afval en afvalwater, alsook luchtvervuiling en geluidshinder. Wij vragen onze leveranciers hierover concrete informatie om de verhouding tot ons totale jaarlijkse ordervolume te bekijken. Deze eerste stappen zijn voorbereidend werk om onze toeleveringsketen mee te nemen op de reis met ons naar een duurzamere planeet", aldus Steffen Erath, Head of Innovation & Sustainability. ​ 
© Hansgrohe
© Hansgrohe

Hansgrohe’s motto: reductie vóór compensatie 

Hansgrohe ondersteunt de 1,5-gradendoelstelling van het klimaatakkoord van Parijs. De Hansgrohe groep is dan ook van plan om de onderneming geleidelijk aan te decarboniseren en elke dag een stukje verder te gaan dankzij innovatieve benaderingen en praktische aanbevelingen.

"Dit proces is kostelijk en vergt veel inspanning, maar het compenseren van klimaatschade zou ons waarschijnlijk nog meer kosten. Daarom is Hansgrohe's motto: reductie vóór compensatie”, aldus Erath. 

Water beschermen als waardevolle grondstof  

Een andere focus van Hansgrohe ligt op water.

"Water is leven. Het is onze passie", zegt CEO Hans Juergen Kalmbach. "Daarom implementeren we consequent alle maatregelen die nodig zijn om onze ambitieuze duurzaamheidsdoelen te bereiken".

Vandaag heeft Hansgrohe al douchekoppen in zijn portfolio die tot 60 procent minder water verbruiken dan conventionele producten voor eenzelfde douchebeleving. Het volledige productportfolio zal omgebouwd worden naar water- en energiebesparende producten. Ook in de productie wordt water beschermd door gesloten waterkringlopen in de afzonderlijke fabrieken. ​ 

Kringloopeconomie als deel van de duurzaamheidsstrategie 

Hansgrohe gelooft ook sterk in de kringloopeconomie, als onderdeel binnen de duurzaamheidsstrategie van de onderneming. Zo wil het bedrijf natuurlijke hulpbronnen sparen door eenmalig gebruikte grondstoffen opnieuw te verwerken en als productiemateriaal weer ter beschikking te stellen. In de fabrieken worden reeds afgekeurde producten omgesmolten om ze opnieuw als grondstof te gebruiken. ​ 

Hansgrohe is "In Touch with our Planet"  

Met de lijfspreuk "In Touch with our Planet" zet Hansgrohe zich met hart en ziel in voor haar maatschappelijke verantwoordelijkheid, nu en in de toekomst. Deze mindset wordt voortaan door een logo uitgedragen in alle duurzaamheidscommunicatie: een waterdruppel als vingerafdruk.

"Duurzaamheid is voor ons geen sprint, maar een extreme marathon, die ons voorbereidt op een leefbare en economisch succesvolle toekomst", aldus Hans Juergen Kalmbach. 
© Hansgrohe
© Hansgrohe

Kirsten Van Pee

Team Manager, Two cents

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Hansgrohe

2021 is een belangrijk jubileumjaar voor Hansgrohe. Reeds 120 jaar staat 'made by Hansgrohe' synoniem voor innovatie en kwaliteit. 
Binnen de internationale groep Hansgrohe, is hansgrohe het premiummerk van douches, douchesystemen, badkamer- en keukenkranen en spoelbakken voor de keuken. Met haar bekroonde producten zorgt hansgrohe voor de beweging van water in keukens en badkamers. Want daar spenderen mensen hun dierbare tijd en beleven ze, tijdens de interactie met water, speciale momenten. Daarom ontwikkelt hansgrohe vernieuwende oplossingen met een buitengewoon design, een duurzame kwaliteit en intelligente functies met een maximale gebruiksvriendelijkheid. hansgrohe verandert water in een indrukwekkende ervaring: hansgrohe. Meet the beauty of water, al 120 jaar lang.