Hansgrohe Groep: 2021 het succesvolste jaar in de geschiedenis van de onderneming

"Het meest succesvolle boekjaar in de 120-jarige geschiedenis van de onderneming", zo concludeert Hansgrohe Groep haar financiële persconferentie over resultaten van 2021. De fabrikant van hoogwaardige kranen, douches en douchesystemen, gevestigd in het Duitse Schiltach in het Zwarte Woud, realiseerde een omzet van € 1,365 miljard, wat een groei van 27 procent betekent ten opzichte van 2020. De groep levert in 152 landen en behaalde in 2021 maar liefst 74 procent van haar omzet in het buitenland. Wereldwijd zorgde de groep ook voor 650 nieuwe jobs. Het bestuur benadrukt dat dit alles te danken is aan de vele werknemers, die ook in deze uitzonderlijke tijden een topprestatie leverden. Daarnaast plan Hansgrohe om verder te investeren in duuzaamheid. Zo zijn alle Duitse vestigingen klimaatneutraal in termen van directe emissies en energieverbruik. Tegen einde dit jaar zullen alle internationale vestigingen volgen. 

"Wij willen in het bijzonder alle medewerkers van Hansgrohe bedanken, want zonder hen waren deze buitengewone resultaten niet mogelijk geweest", benadrukt Hans Juergen Kalmbach, voorzitter van de raad van bestuur van Hansgrohe. "Onze medewerkers hebben met veel flexibiliteit en toewijding op de unieke situaties gereageerd", aldus de CEO. "De buitengewoon hoge vraag en de ontwikkelingen op de grondstoffenmarkt, bleken een hele uitdaging te zijn. Iedereen leverde een topprestatie, ondanks de aanhoudende pandemische situatie, waardoor we onze klanten konden leveren en bedienen met de Hansgrohe service die ze van ons gewend zijn." 
 Hans Juergen Kalmbach
Hans Juergen Kalmbach

Wereldwijde groei 

De Hansgrohe Groep behaalde in 2021 ongeveer 74 procent van haar omzet in het buitenland, dat is één procentpunt hoger dan het jaar ervoor. Met een omzet van ongeveer 349 miljoen euro was de binnenlandse markt opnieuw verantwoordelijk voor het grootste deel van de omzet. In vergelijking met 2020 (291 miljoen euro) steeg de omzet in Duitsland met bijna 20 procent, terwijl het Duitse bruto binnenlands product met slechts 2,9 procent steeg. De groei in de internationale activiteiten was bijna 30 procent hoger dan in het voorgaande jaar, grotendeels te danken aan de ontwikkeling van de verkoop op de Chinese en Amerikaanse markten. Daarbij komt de omzet van het eind 2020 verworven meerderheidsbelang in het Nederlandse bedrijf Easy Sanitary Solutions (ESS). 

650 nieuwe banen wereldwijd - bijna 400 in Duitsland 

Als gevolg van diverse strategische initiatieven en een enorme omzetgroei is het aantal medewerkers bij Hansgrohe drastisch gestegen. De onderneming had in het boekjaar 2021 wereldwijd 5.373 medewerkers in dienst (2020: 4.714). Op 31 december 2021 werkten 3.369 van hen in Duitsland (2020: 2.971), en 2.004 op de internationale locaties van de Hansgrohe Groep (2020: 1.743).

"Onze toegewijde medewerkers zijn erin geslaagd om tijdens de pandemie meer dan 650 nieuwe medewerkers op te leiden en in hun teams te integreren", zegt Kalmbach.

Als erkenning voor hun buitengewone inzet ontvingen alle medewerkers over de hele wereld in 2021 een aanmoedigingspremie van in totaal 5 miljoen euro. Vorig jaar kreeg de Hansgrohe Groep het keurmerk "Top Employer 2021" voor uitstekende arbeidsomstandigheden, en ook in 2022 ontving de onderneming deze onderscheiding al. 

Investeringen in groei, innovatie, digitalisering en duurzaamheid 

Ondanks de huidige politieke en economische onzekerheden houdt de Hansgrohe Groep vast aan haar geplande investering in een nieuwe vestiging in Servië.

"Met deze investering versterken we ons productienetwerk in Europa", zegt Hans Juergen Kalmbach, voorzitter van de Raad van Bestuur van Hansgrohe SE. "Het is onderdeel van onze wereldwijde productiestrategie om toeleveringsketens en transportroutes kort en veilig te houden." 

Digitale communicatie is ook een must als het gaat om het op de markt brengen van nieuwe producten en is uiterst belangrijk geworden voor het aanspreken van handelsklanten. Omdat de belangrijkste vakbeurzen vanwege de pandemie waren afgelast, presenteerde de Hansgrohe Groep haar innovaties voor badkamers en keukens virtueel op de 'Hansgrohe AquaDays' in maart 2021. Hansgrohe organiseert ook regelmatig onlinetrainingen en e-learning cursussen voor handelspartners. 

In 2021 investeerde Hansgrohe daarnaast volop verder in duurzaamheid. Alle Duitse vestigingen zijn klimaatneutraal in termen van directe emissies en energieverbruik. Tegen eind 2022 zullen alle internationale vestigingen volgen. 

Kirsten Van Pee

Press Officer, Two cents

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Hansgrohe

2021 is een belangrijk jubileumjaar voor Hansgrohe. Reeds 120 jaar staat 'made by Hansgrohe' synoniem voor innovatie en kwaliteit. 
Binnen de internationale groep Hansgrohe, is hansgrohe het premiummerk van douches, douchesystemen, badkamer- en keukenkranen en spoelbakken voor de keuken. Met haar bekroonde producten zorgt hansgrohe voor de beweging van water in keukens en badkamers. Want daar spenderen mensen hun dierbare tijd en beleven ze, tijdens de interactie met water, speciale momenten. Daarom ontwikkelt hansgrohe vernieuwende oplossingen met een buitengewoon design, een duurzame kwaliteit en intelligente functies met een maximale gebruiksvriendelijkheid. hansgrohe verandert water in een indrukwekkende ervaring: hansgrohe. Meet the beauty of water, al 120 jaar lang.